جاذبههای فرهنگی سوادکوه
* موسیقی
اصیل وسنتی در سوادکوه نیز مانند دیگر نقاط مازندران در گذشته از رونق فراوانی برخوردار بوده و اکنون نیز بندرت در گوشه و کنار این سرزمین پهناور مورد استفاده قرار گرفته و علاقمندان بیشماری را بخود جذب میکند. ساز سنتی و اصلی در موسیقی این ناحیه نوع خاصی از نی بنام لله وا میباشد و هر ملودی آن مضراب ویژهای دارد. این ساز از دیر باز تا زمان حاضر بیشتر توسط چوپانان نواخته میشود قطعاتی مانند کیجا کرچال، مش حال، دنباله مش حال، عامی دتر جان، کمر سری و کوک داری با لله وا نواخته میشود. هر یک از این ملودیها از احساسات پاک و شگرف بومیان بیقرار در دل طبیعت زیبای منطقه حکایت دارد. برای مثال ملودی مش حال هنگامی نواخته میشود که چوپان گوسفندان را در هوای برفی، به چرا میبرد و بر ا ثر صدا و آوای برخاسته از لله وا، گوسفندان برف را با پا کنار زده و علفها را پیدا میکنند و به چرا میپردازند. هنگام بازگشت گله نیز ملودی دنباله مش حال نواخته میشود.
امیری خوانی نیز در سوادکوه رایج بوده و طرفداران زیادی دارد. هنگامی که آواز خوانی شعر امیر پازواری شاعر سرگشته و عاشق دوران صفویه را در مایه امیری میخواند طنین آواز و مفاهیم شعرش، همگان را به مهمانی دشتهای گسترده، مراتع سرسبز و کوههای سر به فلک کشیده میبرد. حتی صدای نی چوپانان در شبان گاهان نیز جان مایهای از شعر امیر دارد که خود از طبیعت بی نظیر مازندران الهام گرفته و هنگام غم و اندوه نیز شعر امیر و صدای خواننده امیری خوان داروی زخم دلهای بومیان است. در سوادکوه هم مانند دیگر نقاط مازندران، چوپانان و هنرمندان شعرهای زیبای امیر پازواری را به گونهای اصیل و شیدا میخوانند. امیر پازواری از اهالی ناحیه پازوار در حاشیه شمالی شهر بابل بود.
در شادیها هم بهمراه سبکهای یاد شده، خواندن به سبک شواش (شادباش) کله ونگ (آواز باشعر) و کتولی محلی میباشد.
نظرات شما عزیزان: